Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Avantgarde

2008.12.01
Avantgarde


 


Rietveld-Schröder ház,
emeleti berendezési látképe

Mozgalomnak indult, művészeti irányzat lett belőle. Elsődleges célja a funkció, a használhatóság előtérbe helyezése a formával szemben. Ez utóbbit geometriai alapformákra igyekszik leegyszerűsíteni, ezért kedvenc mintái a kör, a négyzet, a téglalap és a háromszög.

Tagadja a figurális megjelenítést, az alakábrázolást a művészetekben, sőt igyekszik azokkal szembeállítani a végtelenségig leegyszerűsített saját formavilágát. Nagy figyelmet fordít a konstrukciós-, szerkezeti megoldásokra, sőt azok láttatását művészi erényként könyveli el. Színvilága az alapszínekből tevődik össze, többnyire a sárgát, a pirosat és a kéket használja. A feketét és a szürkét, mint kontrasztot és árnyékot egyaránt alkalmazza.


Rietveld-Schröder ház,
földszinti berendezési látképe

Az összes felsorolt tulajdonsága miatt kedvelt alkalmazási területe lett a lakberendezésnek és ezen belül is a bútorgyártásnak. A belső tereket egyszerű vonalvezetésű geometrikus kimetszésekkel határolja le. A bútorok formai egyszerűsége, valamint azok tiszta színei az egész stílust, és az általa fémjelzett összes használati tárgy megjelenését elevenné, vidámmá varázsolja. Ne keressünk benne hátsó gondolatokat, amit látunk az a valóság, és ne akarjunk tőle többet, mint használni.

Az utána következő stílusirányzatokra kivétel nélkül hatással van, talán egyedül az organikus-absztrakt formavilágot kerüli el. A bauhaus belőle építkezik, napjaink divatos minimál irányzatának, pedig egyenesen szülőanyja. A bútortervezés terén olyan kiemelkedő személyiség képviseli, mint Gerrit Thomas Ritveld. Ma már a „Piros-kék” széke stílustörténelem.



„Piros-kék” szék,
1917-18-ból

Asztal a Schröder
házból, 1922

„Zig-zag” szék,
1934-ből



Utrecht kanapé, 1935-ből

Utrecht fotel, 1935-ből



Horváth Tamás