Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amit mindig is tudni akartunk a színekről II.

2008.12.01
Amit mindig is tudni akartunk a színekről II.


 

Az alapaszínek palettája

Amikor színeket válogatunk, az egyik vezérfonal az alapszín, majd ennek változatai és árnyalatai. Vegyük most sorra ezeket, és nézzük, mit 'mondanak' nekünk az alapszínek, ha nagy felületen (az egész falat és mennyezetet beborítva) látjuk, és mit, ha kisebb tárgyakon jelennek meg. Hogyan módosul a szín karaktere és ezzel együtt térhatása, ha nem a tiszta, hanem a törtebb, világosabb, vagy sötétebb változatait alkalmazzuk. Hogyan 'viselkedik' a szín más színek jelenlétében, melyikhez milyen árnyalatokat érdemes társítani? Mindezt a valóságban kipróbálni elég nehéz, de az apró ábrák segíthetnek elképzelni. A fantázia mellett sok-sok megvalósult példa a magazinokban, próbálgatás és és egy kis 'elmélet' mindenkinek hasznos lehet a színtervezésben.

Tudnunk kell azt is, hogy az összbenyomást végül a színes felületek aránya, a tárgyak anyaga, és a tér megvilágítása dönti el. Igen csak sokféle dologra kell egyszerre gondolni, amikor a palettához nyúlunk.

1. Fehér

A fehér a tökéletes háttér. Semleges, és minden szín - élénk és tört, világos és sötét - számára megfelelő keret. Attól azonban óvakodjunk, hogy egy térben minden csupa fehér legyen: könnyen kórházi hangulatot teremthetünk, hacsak nem tudunk különleges anyagokat, luxusminőségű tárgyakat beszerezni. A nagy, törtfehér (ekrü) felület is elegáns, és sokkal befogadóbb más színek iránt, mint a steril, hideg hófehér.

A fehér járófelület, mint a hó, szinte megemeli a teret, de kissé bizonytalanná is teheti, hiszen ritka, hogy a fény a lábunk alól jöjjön. Persze csak a könnyen tisztítható anyagok (kerámia, kő) jöhetnek szóba erre a célra.

Kisebb tárgyak számára (textilek, bútortestek) a fehér mindig elegáns, - aki bátortalan a színválasztásában, nyugodtan bízza magát a fehérre, ezt nem lehet elrontani.

2. Fekete

A fekete háttér különösen az erős, meleg színek számára ideális, ezek a színek valósággal izzanak a fekete háttér előtt. Ezen túl azonban nem sok jót lehet mondani a fekete térről. Asszociációs tartalma nagyon negatív, melyet csak a rendkívül finom anyagok ellensúlyozhatnak, pl. fürdőszobában a hidegen csillogó fekete márvány. Ha nem az egész térfal fekete, csak pl. a bútortestek, néhány finom textil, az nagyon attraktív lehet, melyet általában a fiatal férfiak kedvelnek.

A fekete ellen szól még, hogy sokkal erősebb megvilágítás kell egy sötétre festett térben, ezért csak ott célszerű ezt választani, ahol a félhomály nem zavarja a tevékenységet.

3. Szürke

A semleges szürke minden szín számára megfelelő háttér, de érdemes tudni, hogy a hideg, kissé kékes (grafit-) szürke sokkal kellemesebb mint a teljesen semleges, vagy a sárgás jellegű (egérszürke). A hideg szürke minden szín mellett és mögött kellemes, az egérszürke csak a meleg színekkel jó. A szürke térfal (a nagy felület) nyomasztóvá és unalmassá válhat, ezért szinte 'kötelező' benne az élénk szín, mint kiegészítő. A szürke háttérrel nagyon jól mutatnak a könnyű pasztellszínek, a különböző világosságú szürkék, továbbá a fehér és fekete.

Sokat módosíthat rajta a világítás, a hideg fény biztosan jobban illik a szürke térbe, mint a sárgás. Az anyagok közt a fém és a kő az igazán nemes szürke: a fémes fény, a csillogó vagy matt, mintázott vagy sima felület a klasszikus, hűvös elegencia jelképe.

4. Vörös

A vörös, vagy piros, mint háttérszín rendkívül kényes. Egzotikus és forró, a bútorok, függönyök, textilek, kisebb tárgyak színválasztását viszont erősen korlátozza. Az élénk színek közül csak a meleg sárga és narancs símul bele, a kék és zöld viszont kellemetlen, mert vibrál a tárgy határvonala mentén. Ez utóbbi színek csak törtebb (nagyon sötét vagy világos) árnyalataikban jöhetnek szóba. Ideálisak viszont a semleges színek: a vörös-fehér-fekete-szürke színösszeállítást nem lehet elrontani.

A vörös térben való tartózkodás egy idő után idegesítő, ezért aki ragaszkodik ehhez a színhez, valamelyik változatát (pl. bordó, téglavörös, rózsaszín) próbálja ki. Ezek a vöröstől valamelyest eltérő karaktert mutatnak, mindegyik alkalmasabb nagy falfelület számára, és sokkal többféle színt helyezhetünk el bennük. A vörös és árnyalatai (a halványrózsaszínt kivéve) mindig felénk 'nyomulnak', vagyis szűkítik a teret. A járófelületen a vörös nagyon népszerű, a puha vörös szőnyeg meleg, kissé keleties jelleget ad a térnek. A rózsaszín könnyű és habos, a kislányok különösen kedvelik.

5. Narancs

A legmelegebb, legdinamikusabb szín, a nyár ragyogását idézi. Az élénk narancsszínű térben való tartózkodás eleinte aktivizál ugyan, de a huzamosabb ott tartózkodás inkább fárasztó. Nem szerencsés nagyon élénk színű tárgyakat elhelyezni benne, jobbak a pasztell, vagy a szürkés, tört árnyalatok. A narancs változatai (terrakotta, melegbarna, ill. a barackszín) több szabadságot engednek a kisebb tárgyak színének válogatásaban, és sokkal kellemesebb - meleg, otthonos - térhatást keltenek.

A padlón a narancs, és különösen törtebb árnyalatai, a meleg barnák, rendkívül természetesen hatnak: a nyers fára, az őszi avarra emlékeztetnek, biztonságérzetet keltenek, és bármilyen anyag (szőnyeg, fa, kerámia, kő) hordozhatja a színt.

A narancs az aktív embereknek, a társasági életet kedvelőknek ajánlható, mert fiatalos, mozgalmas. A nyarat és a tüzet juttatja eszünkbe, ráadásul 'étvágygerjesztő' szín, ezért az étkezőben ideális.

6. Sárga

A ragyogó napsárga, mint háttér, maga is fényt sugároz, csupa aktivitás, a nyár kezdetének optimizmusa árad belőle. A legszebb sárga szín mindig világos, és minden élénk, vagy pasztellszínű tárgy számára kellemes háttér. Egyes sötét (kék, zöld, türkiz és fekete) színfoltoknak is jó keretet jelent.

A sötétebb, tört (pl. mustárszín) sárgára mindez kevésbé érvényes, és kevesebb más színnel alkot kellemes összhangot: általában a barna, zöld, törtfehér az ideális. A törtebb sárgák a járófelületen nagyon természetesen hatnak, a frissen gyalult fa hangulatát hozzák a lakásba.

Nem elhanyagolható szempont, hogy a sárga tér gyengébb megvilágítás mellett is világos hatású, de csak a meleg fényt válasszuk, mert ez fokozza a sárga játékosságát, a térfalat szinte eltüntető könnyedségét.

7. Zöld

A világos és élénk zöld a természetet idézi. Kissé hüvös hatású, és a zöld térben a világítás megválasztása különös körültekintést igényel. A meleg fényű világítás tompítja a zöld természetes karakterét, a hideg fény viszont túlságosan is hűvös összbenyomást kelt, és ezt nem mindenki szereti. Zöld háttér előtt jól mutat néhány erős szín, mint a mélykék, a lila, a narancs és a sárga. Az élénk vörös a vibrálás miatt kerülendő, de változatai (bordó, rózsaszín) nagyon jók.

A bíbor, mely a zöld komplementere, rendkívül dekoratív és hangsúlyos elemmé válik a zöld térben. A zöld padló (legyen szőnyeg, kő, kerámia vagy festett fa,) általában kellemes, de itt is inkább a törtebb árnyalatú. A zöld sötét ill. világos változatai karakterükben eltérőek: a sötétzöld háttér diszkrét és biztonságérzetet kelt, a világos (almazöld) pedig mint a tavasz, fiatalos, könnyű és vidám.

A zöld világos árnyalatai 'tágítják' a teret, és a különböző zöldekkel módosíthatjuk a térérzetet.

8. Türkiz Ez a leghidegebb szín, megfontoltan használjuk nagy felületen. Majdnem minden színnel jó összhangban van, az élénk vöröset azonban kerüljük, mert közös határvonaluk vibrál. A térérzet tágítására az egyik legmegfelelőbb szín a világos türkiz.

A mélyebb, sötétebb türkiz nagyon elegáns és dekoratív, minden élénk, világos és meleg szín remek háttere. A türkiz erősen emlékeztet a vízre, a nagy vízfelületre, ami kellemes lehet a falakon, de a padlón bizonytalan benyomást kelt, ide csak a törtebb változatait javasoljuk. A fényforrások színét, akárcsak a zöldnél, nagy gonddal válasszuk ki.

9. Kék A kék a legkedveltebb szín, világos árnyalataiban hideg fényt sugároz, mélyebb változatai nyugalmat, biztonságot árasztanak. Jó háttere a fehér, a pasztell és az élénk színeknek is. Befogadja mind a meleg, mind a hideg színű tárgyakat is. Ez utóbbiak azonban kellemesebbek, ha világosságukban különböznek a kékétől, tehát világoskék mellett pl. mélytürkiz, sötétkék előtt világoszöld, stb.

A világoskék tágítja a teret, emellett hidegérzetet kelt. A hűvös színű tér megvilágítása kényes feladat, a természetes napfény színhőmérséklete az ideális. A kékhez fűződő asszociációk: tisztaság, szellem, elegancia, messzeség.

10. Lila

Nagyon kényes szín, s bár a hideg és a pasztell színeknek megfelelő hátteret nyújt, de csak a lila-fanatikusok fessenek egy egész teret lilára. Világos árnyalatai (halvány levendula, orgonalila) romantikusak, elegáns hölgyekhez illőek, de a sötét vagy élénk lila súlyos, olykor komor, asszociációs köre nagyon negatív ('bánat', 'gyász'). A berendezési tárgyakon, elsősorban textileken, csillogó üvegen azonban dekoratív, akár a sötét padlizsánlila, akár a derűs, tavaszias ibolyaszín. A járófelületen (leginkább szőnyegpadlónak) az élénk, vagy a sötétebb lila nagyon jó választás.

A lila tér megvilágítása megfelelő mind hideg, mind meleg fénnyel, hiszen a lila maga is a hideg kék és a meleg vörös között 'imbolyog'.

11. Bíbor

Fejedelmi szín, - de a hidegvöröset ritkán kívánjuk a legnagyobb felületen látni. Ráadásul kevés más színnel párosítható, a bíborszínű festék és textil általában könnyen elveszti színe ragyogását, kopott változata pedig már mindenre emlékeztet, csak nem a királyi pompára. Világos változatai (pink, élénkrózsaszín) attraktívak, extravagáns, fiatal nők számára vonzó lehet.

Kisebb felületen, főleg a fényes selyem, üveg és műanyag tárgyakon, azonban az egyik legdekoratívabb szín. A bíbor - telt és világos változata egyaránt - vonza a szemet, állandóan a vizuális középpontba 'tolakszik', épp ezért könnyen elunható. A bíbor színben, - a lilához hasonlóan - mindig érzünk valami mesterségeset vagy mesterkéltet. Olyan tárgyakon érdemes használnunk, amelynek színét könnyen változtatni, cserélni tudjuk. Megvilágítására mind a hideg, mind a meleg fény kedvező.

12. Barna

A biztonságot nyújtó 'barlang', a meleg otthon színe. A természetközeli árnyalatok - a talaj, fakéreg, avar, - tartoznak ide, továbbá a földszínek, a gesztenye és az állatok bundája. Az élénkebb (sárgás, vöröses) barna árnyalatok, az őszre emlékeztetnek, és nagyon jól illenek minden ódon vagy rusztikus tárgyhoz. A barna 'súlyos' szín, vagyis szűkíti a teret, megvilágítására legjobb a meleg fény.

A barna világos árnyalatai (bézs, drapp) semleges és természetes benyomást keltenek, és aki nem szeret kockáztatni a lakás színeivel, ezekre nyugodtan rábízhatja magát. Mivel nem élénk szín, nagyon könnyű mellé más színeket társítani, alig van, amelyikkel nem illene össze.

A lakásban a barna mindig 'divatos', hiszen természetes anyagok hordozzák az igazi árnyalatait, a fa, a gyapjú, a kő, a tégla és terrakotta.

Földvári Melinda
színszakértő
www.szintan.hu

Az ábrákat a szerző készítette